Vilpiina

Kuva Hanna-Leena Pasanen

Olen Vilpiina Kinnunen Haukiputaalta, Oulun pohjoispuolelta.

Ketkä & montako
Perheemme kuuluu lisäkseni puolisoni Jukkis sekä kolme pumityttöä; ”Mussu” Kisködmönös Angyika 9v, ”Salme” Napos Csalogány 4v ja ”Kaija” Napos Kócsag 7 kk.

Milloin
Olen kasvanut kodissa, jossa on ollut aina koiria. Isäni oli intohimoinen metsämies, joten suomenajokoiria meillä oli aina yksi tai kaksi. Ensimmäinen ihan oma koirani oli rodultaan lyhytkarvainen mäyräkoira.
Ensimmäisen kerran näin pumin joskus 90-luvun alussa. Siitä jäi mieleen hauska ulkonäkö ja reipas olemus. Meidän ensimmäinen pumi Napos Zöldike ”Martta” muutti meille keväällä 1998 ja ”Elli” Napos Beata pari vuotta myöhemmin kesällä 2000.

Hallitukseen:
Viime syksynä minua kysyttiin mukaan hallitukseen. Suostuin ja nykyisin olen hallituksen varajäsen sekä yksi rotuneuvojista. Osallistun mielelläni Pumit ry:n toimintaan ja edistän tämän ihanan rodun asioita ja tunnettavuutta.
Lisäksi vastaan mielelläni pumeja koskeviin kysymyksiin ja meille voi tulla tutustumaan rotuun, jos harkitsee pumin pennun hankkimista tai haluaa tutustua rotuun ihan muuten vain.
Pumi:
Pumi on meidän perheeseen juuri passeli rotu. Se on seurallinen ja näppärän kokoinen. Se kulkee mukana joka paikassa ja on valmiina kaikkeen toimintaan. Se ei ole riistaviettinen ja metsäretkillä se pysyy lähellä, eikä sinkoile riistan perään. Pumi on lähes aina iloinen ja ne rakastavat yli kaiken touhuta oman porukan kanssa. Meillä on ollut pumeja yli 20 vuotta ja rodun vaihtamista ei olla edes harkittu.

Meidän pumit ovat sosiaalisia ja ystävällisiä ja ne voi ottaa lähes kaikkialle mukaan. Salmen kanssa innostuin ”ihan oikeasti” kouluttamisesta. Haastoin itseni siirtymään epämukavuusalueelleni ja löysin itseni kilpailemasta rally-tokossa. Se tunne oli hieno, kun huomasin, että hei, mehän osataan Salmen kanssa jotain yhdessä. Tuohon asti harrastaminen oli ollut lähinnä aktiivisesti koiranäyttelyissä kilpailua. Pumi on ihan loistava harrastuskaveri lajissa kuin lajissa. Se oppii asioita nopeasti ja myös pitää uusien temppujen ja tehtävien opettelusta.

Toivon, että tapahtumissa nähdään paljon pumeja omistajineen. Ne ovat tarkoitettu ihan kaikille. Lisäksi toivon, että jos mielessä on joku idea, ehdota ihmeessä. Niitä otetaan mielellään vastaan.